מצבר הרכב הוא אחד הרכיבים החשובים והפחות מובנים ברכב. הוא מספק את האנרגיה הדרושה להפעלת הרכב ולפעילות כל המערכות החשמליות בו. שמירה נכונה על המצבר ובחירה נכונה של מצבר חדש כאשר דרושה החלפה, הן חיוניות לאורך חיי הרכב ולעמידות שלו. כתבנו לך מדריך מקיף שיעזור לך להבין בשימור ובטיפול במצבר הרכב, בפתרון בעיות נפוצות ואיך לבחור מצבר שיהיה נכון לרכב ולשימושים שלך.

 

איך לבחור את המצבר הנכון לרכב ולשימושים שלך

בחירת מצבר חדש לרכב דורש תשומת לב לכמה פרמטרים חשובים. הפרמטרים האלו ייקבעו האם המצבר שלך ישמש אותך לאורך זמן רב, יספק לך אמינות וכמובן יעמוד בתקציב שלך.

 

התאמה לדגם הרכב שלך

כל רכב דורש מצבר עם מאפיינים מסוימים של קיבולת, מתח וגודל ולכן יש לוודא שהמצבר שרכשת תואם את המפרט הטכני של היצרן. יחד עם זאת, אפשר לרכוש מצבר עם קיבולת גדולה יותר במידה והשימושים שלך ברכב תכופים יותר או אם מותקנות אצלך ברכב מערכות חשמל כבדות כמו מסכי מולטימדיה, מערכות סאונד מתקדמות וכו׳.סוג המצבר
כדאי לבחור בין מצבר עופרת-חומצה, מצבר ג'ל או מצבר Start & Stop בהתאם לצורת השימוש שלך ברכב וכמובן בהתאם לתקציב. אבל, היינו ממליצים לך לשמור על ראש פתוח ואולי להתאמץ קצת יותר מבחינה תקציבית כדי לרכוש מצברי Start & Stop או ג'ל מכיוון שהם מתאימים יותר לתנאי עבודה קשים יותר ודורשים פחות תחזוקה.

תקציב

טווחי המחירים של המצברים השונים רחבים מאוד ויכולים לנוע בין מאות שקלים לאלפי שקלים לכן כדאי לגבש תקציב אשר מתאים לרכב שלך וליכולות שלך, אבל לפעמים כדאי להשקיע קצת יותר כדי ליהנות מאמינות גבוהה יותר וחיים ארוכים יותר של המצבר.
כיום לא חייב להגיע למוסך בשביל לקנות מצבר, ניתן בקלות להזמין מצבר עד הבית וכך לחסוך זמן רב.

 

שמירה ותחזוקה של מצבר הרכב

באמצעות מספר פעולות פשוטות, אפשר בהחלט להאריך את חיי המצבר ולמקסם אותו עד לרמה שתדחה את הרכישה של מצבר חדש בלפחות שנה. והיופי הוא – כל הטיפים האלו לא דורשים ידע טכני או ניסיון קודם כך שגם אם מעולם לא התעסקת ברכב שלך, אפשר בהחלט ליישם אותם.

 

בדיקות קבועות של המצבר

בדוק את מתח המצבר ואת מצב הקטבים באופן קבוע בין אם באמצעים ביתיים או בזמן שהרכב שלך מגיע למוסך. מצבר בריא צריך להציג מתח של כ-12.6 וולט כאשר הרכב כבוי.

 

ניקוי קטבים

מומלץ לנקות את קטבי המצבר מקורוזיה ולכלוך באמצעות קרצוף של הקטבים עם מברשת שיניים ישנה ותמיסה של סודה לשתייה ומים.

 

שמירה על טעינה קבועה

וודא שהמצבר מטעינה כראוי בזמן נסיעה. נהג לבדוק את מערכת הטעינה של הרכב באופן קבוע לוידוא שהאלטרנטור פועל כשורה.

 

איך למקסם את הביצועים של המצבר שלך?

בקצרה – בקלות. שמירה על המצבר ומיקסום הביצועים שלו תלויים בפיתוח הרגלי שימוש חדשים במצבר ומנהגים חדשים שלצערנו חשמלאי הרכב לא מספרים לנו.

 

שמירה על המצבר מטעינת יתר

טעינה יתר עלולה לגרום להתחממות יתר של המצבר ולפגיעה בו ולכן כדאי להתקין מטען חכם שמפסיק את הטעינה כשהמצבר מלא. זה ידרוש ממש השקעה כספית קטנה, אבל היא בהחלט שווה את זה.

 

מניעת פריקה מוחלטת

עם הזמן, המצבר מתרוקן מהמתח החשמלי שבו מה שגורם לשחיקה מואצת של החלקים השונים שבו. לכן, אם יש הרכב עתיד לעמוד בחניה לפרק זמן ארוך, כדאי לבקש מבני המשפחה או חברים לקחת את הרכב לנסיעה של כ-30 דקות כדי לוודא שהמצבר נטען.

 

הגנה מפני טמפרטורות קיצוניות

המצבר רגיש מאוד לשינויים בטמפרטורות, במיוחד בשיאי העונות השונות כך שמומלץ להחנות את הרכב בחניון מקורה בחורף ובצל בקיץ כדי למנוע פגיעה במצבר בגלל טמפרטורות קיצוניות.

 

איך לפתור תקלות מצבר בקלות?

למרות שהמצבר נראה לנו כמו איזה מכשיר חללי לא ברור, אפשר לתקן את התקלות הנפוצות שלו יחסית בקלות, בלי צורך במכשירים מיוחדים או ניסיון טכני.

ישנן שלוש תקלות עיקריות שאפשר לנתח ולטפל בהן לבד והן:

 

קושי בהתנעה

אם הרכב לא מניע בניסיון הראשון שלוקח לו זמן להניע יכול להיות שהמצבר שלך חלש או אפילו נגמק. כדאי לבדוק את מתח המצבר ולשקול החלפה שלו אם המתח שמתקבל נמוך מ-12 וולט. אבל, ספציפית בכל מה שקשור להתנעה, כדאי לבדוק גם את הסטרטר שאחראי על העברת הניצוץ החשמלי מהמצבר למנוע מכיוון שיכול להיות שמקור הבעיה דווקא אצלו.

 

דליפת זרם

המצבר צריך לשמור על רמת החשמל שלו גם אם הרכב לא מונע במשך כמה ימים. אם שמת לב שהמצבר מתרוקן במהירות גם כאשר הרכב לא בשימוש, יכול להיות בו קצר חשמלי או תקלה אחרת במערכת החשמל שברכב. במקרה הזה יש לבדוק את המערכת החשמלית לזהות קצרים או צריכת חשמל מוגברת על ידי מכשירי החשמל שברכב.

 

קורוזיה על הקטבים

עם הזמן, הקטבים של המצבר אשר עשויים ממתכת, עלולים לצבור קורוזיה אשר נגרמת מלחות ומנוזלים אשר דולפים מהמצבר עצמו. כדאי לנקות את הקטבים תקופתית באמצעות קרצוף שלהם במברשת שיניים ישנה אשר טבולה בתמיסת מים וסודה לשתייה.

 

לסיכום

בעידן של היום חשיבות של בחירת מצבר איכותי לרכב עולה עוד יותר, היום ניתן לקנות מצברים חברת שנפ  ו VARTA שהם שני ספקי המצברים המובילים בישראל אשר מציעים פתרונות מתקדמים ואמינים לכל סוגי הרכבים. מצברים אלו מספקים ביצועים מעולים גם בתנאי דרך קשים והם אמינים ועומדים בפני עומסים כבדים.

הבחירה במצבר הנכון ושמירה על התחזוקה שלו הן מרכיבים חשובים בשמירה על ביצועי הרכב ובטיחותו. הקדשת תשומת לב לצורכי הרכב שלך, לתנאי הנסיעה ולסוג הרכב יעזור לך לבחור מצבר נכון ולשמור על המצבר תקין ואמין לאורך זמן.