האם צבע הבגדים שאנו בוחרים אומר עלינו משהו? האם צבעים משפיעים על מה שאנו חושבים על אנשים ואיך אנו תופשים אותם? ואת עצמנו?

כלים
קרדיט תמונה: Pixabay
קרדיט תמונה: Pixabay

מחקר מצא שכאשר ספורטאים מקצועיים לובשים מדים כהים, בדגש על שחור, הם נתפשים כאגרסיביים יותר - גם בעיניי עצמם וגם כלפי חוץ. מחקר נוסף נעשה בבית המאסר של הצי האמריקאי. אסירים חדשים שוכנו בתאים ורודים למשך 15 דקות. ההשפעה הייתה ירידה באגרסיביות ובמתח השרירים, במשך 30 דקות ברציפות.

המאמן של אוניברסיטת איווה בארצות הברית, הכיר את המחקרים הללו והשתמש בהם החל מ-1979. הוא צבע את חדרי הקבוצה המתחרה בצבע ורוד. אומנם אי אפשר לקשר זאת בצורה חד משמעית, אבל החל מאז אוניברסיטת איווה ניצחה במשחקים לאורך שנות ה-80.

צבע כחול כהה (נייבי)
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - רוגע, אמינות, ביטחון עצמי.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - אמינות, מקצועיות, בגרות.

כחול כהה הוא צבע סולידי שמאוד קל למצוא ולשלב בארון הבגדים. הכי קל ופשוט ללבוש ג'ינס כחול, ולאחר מכן חולצות ואף ג'קט או מקטורן חליפה. בממוצע, כחול נייבי מהווה כ-18% מארון הבגדים של גברים. הוא מתאים כמעט לכל סוג אחר של בגד, מסתיר כתמים ביעילות ופשוט נותן עבודה.

צבע אפור פחם
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - תחכום, קור רוח, אלגנטיות.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - אלגנטיות, סטייל, יציבות.

מחקר מסוים מעיד כי גברים הלובשים צבע אפור פחם, נתפשים על ידי אחרים כיותר אינטליגנטיים. כמו כן אפור פחם מהווה כ-15% מארון הבגדים של הגבר הממוצע.

אומנם טכנית אפור הוא לא באמת צבע, אבל הוא בכל זאת אהוב על ידי רבים. אפשר להשתמש בו הן במכנסיים, הן בג'קטים והן בחולצות (אם כי אולי זה פחות מתאים לכולם). נעליים אפורות מהוות הצהרה יותר נועזת ופחות נפוצה, שתמשוך ככל הנראה יותר תשומת לב.

צבע לבן
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - אופטימיות, בהירות, טוהר.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - ישירות, ללא רבב, אותנטיות.

בתרבות המערב הצבע הלבן מקושר עם שקיפות, כנות והתחלות חדשות. מצד אחד הכי קל כנראה ללבוש לבן כשמדובר בחולצות - טי שירט או מכופתרות. אבל אפשר ללבוש לבן גם בנעליים; זה ימשוך יותר תשומת לב, מתאים יותר לצעירים וכמובן קשה יותר לניקוי. כ-12% מארון הבגדים של הגבר הממוצע כולל פריטים בלבן.

צבע שחור
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - כוח, אלגנטיות, מסתורין.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - אסרטיביות, סמכותיות, מסתוריות.

כשמדובר במדים שחורים, הצבע יכול לתת תחושה של יותר אגרסיביות. כאשר מדובר בחליפה שחורה, נקבל תחושה של ביטחון עצמי. גבר לבוש בשחור מזמן תשומת לב וכבוד. עבור הגבר הממוצע, שחור מהווה כ-10% מארון הבגדים. בדרך כלל רצוי ללבוש שחור באירועים רשמיים, אבל לא מעט לובשים חולצות ומכנסיים שחורים גם ליומיום (בעיקר בישראל נטולת הגינונים).

צבע ירוק זית
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - רוגע, קשר לטבע, אנרגטיות.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - אמינות, חיבור לאדמה, שלווה.

כ-8% מארון הבגדים של הגבר הממוצע כולל בגדים בצבע ירוק זית (ובישראל כמובן שמדובר במדי צה"ל הידועים, למעט חילות אחרים כגון חיל האוויר וחיל הים). כשמדובר בלבוש יומיומי, ירוק זית עובד הכי טוב בג'קטים או מעילים, ולעיתים רחוקות יותר גם במכנסיים, חולצות ואפילו נעליים.

צבע חום
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - יציבות, אמינות, חמימות.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - אמינות, נגישות, נינוחות.

כ-7% מארון הבגדים הממוצע של גברים כולל בגדים בצבע חום. הצבע משדר נוחות ואמינות, מאוד מחובר לאדמה ומתאים לעונות קרות. מתאים גם בנעליים, בעיקר מגפיים או נעליים גבוהות אחרות, וכמובן גם בג'קטים וסוודרים. אם אנו רוצים לשדר לאחרים שאנו נגישים ושאפשר להרגיש נוח בקרבתנו, צבע חום יעשה את העבודה.

צבע תכלת (כחול בהיר)
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - שלום, נימוס, רוגע.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - ידידותיות, נינוחות, אמינות.

כ-7% מארון הבגדים הממוצע של גברים כולל בגדים בצבע תכלת. אם אתם רוצנם להשרות רוגע בקרב קהל, אולי לפני מצגת או ישיבה - צבע תכלת יעשה את העבודה. אפשר הן בחולצות (שמהוות את עיקר פריטי הלבוש בתכלת) והן בג'קטים. הצבע הזה מתאים כמעט לכל סוג אחר של בגד, וניתן ליצור איתו מלתחה מתחלפת בקלות.

צבע אדום
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - תעוזה, תשוקה, אנרגטיות.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - חיוניות, ביטחון, דינמיות.

אדום מהווה כ-4% מארון הבגדים של הגבר הממוצע. זהו צבע ממריץ ובולט מאוד, ולכן יש כאלה שילבשו פריטי ביגוד שלמים בצבע אדום, ויש כאלה שיעדיפו פריטים קטנים רק לצורך "זריקת צבע".

אצל פוליטיקאים רבים ניתן לראות עניבה אדומה בולטת עם חליפה כהה, מה שנותן תחושת אמינות ומשדר כוח. מחקרים מעידים שאנשים סומכים יותר על אדם עם עניבה אדומה וחליפה כהה; אפילו לפני שהתחילו לדבר. כמו כן אדום מושך יותר את בני המין השני.

כדאי להשתמש באדום במינון סביר, בדומה לתבלינים באוכל. המינון הנכון מוציא החוצה את כל הטעמים. יותר מדי אדום עלול לגרום לנו להיראות כמו ליצנים. כדאי לזכור שכל העצות כאן תקפות בעיקר בתרבות המערב. אם אתם באסיה או בדרום אמריקה, צבעים עשויים להיתפש אחרת.

צבע סגול
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - אינדיבידואליות, יוקרה.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - חדשנות.

מבחינה היסטורית, סגול היה צבע נדיר מאוד להפקה. נדרשו עשרות אלפי חלזונות מיוחדים כדי להפיק את צבע הארגמן, בו התהדרו אנשי העת העתיקה (בעיקר ברומא). כיום אפשר לנוע בין סגול כהה (בורדו, ארגמן) ובין סגול בהיר יותר (לבנדר), אבל בכל מקרה בחירה בסגול מייצרת תשומת לב, בולטות ושידור של אינדיבידואליות.

צבע צהוב
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - שמחה, חיוניות.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - בהירות, אופטימיות, תסיסות, חמימות.

צבע צהוב מהווה כ-3% מארון הבגדים הממוצע של הגבר. צהוב ככל הנראה לא יימצא באופן טבעי בג'קטים או במכנסיים. לעיתים ניתן לראותו בחולצות, אך השימוש העיקרי שלו הוא באביזרים נלווים (עניבות, מטפחת כיס ואפילו גרביים). גם צהוב מושך הרבה תשומת לב, אך מהסוג השמח יותר.

צבע כתום
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - התלהבות, הרפתקנות, חברות.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - כיפיות, חיות, חביבות.

כתום דומה לצהוב בדרכים רבות. זהו צבע ססגוני מאוד ובדרך כלל יופיע בעיקר באביזרים נלווים, אם כי גם חולצות, גרביים או ג'קטים בכתום אינם נדירים בימינו.

צבע ורוד
ההשפעה הפסיכולוגית על הלובש - חביבות, שובבות, פתיחות.
ההשפעה הפסיכולוגית על אחרים - ביטחון עצמי, אסרטיביות, מודרניות.

פחות מ-2% מארון הבגדים הגברי כולל צבע ורוד. גברים שלובשים ורוד מעידים שהם מחוברים לעצמם ולרגשותיהם, ולא נדיר לראות גברים בחולצות ורודות ואפילו מכנסיים.