בעוד הרכב החשמלי מוכיח את עצמו אצל הקהל הישראלי, והפופולריות שלו גואה בקרב אלו המחפשים חיסכון בעלויות תחזוקה ודלק, היכן הוא ממצב את עצמו בקרב אלו המחפשים בטיחות? בואו לגלות

מעיין מליח

קרדיט תמונה Shutterstock
קרדיט תמונה Shutterstock

נדמה כי רכבים חשמליים כבשו את כבישי מדינתנו הקטנטונת, ויותר רכבים חשמליים עולים על הכביש מדי יום. לצד מותגים ותיקים בתחום, התווספו בשנים האחרונות חברות ומותגים רבים חדשים ורכבים חשמלים סיניים אף נכנסו השנה לעשירייה הפותחת ברשימת המכירות של רכבים חדשים.

ברור כי ישנם יתרונות כלכליים רבים לרכישת רכבים חשמליים, כמו עלות האחזקה המופחתת, הוזלה משמעותית בהוצאות הטעינה מול תדלוק והטבות במיסוי. מה שיכול להסביר את הביקוש הגובר ורשימות ההמתנה להזמנת רכב חשמלי , אך מה לגבי ההיבט הבטיחותי? בכל הנוגע לבטיחות של רכבים חשמליים בהשוואה לרכבים רגילים, הנושא עדיין לא לגמרי ברור לקהל הרחב. ולכן נשאלת השאלה האם רכב חשמלי בטיחותי יותר מרכב רגיל?

טווח נסיעה – האם הסוללה תתרוקן בפקקים?

לפני שנדבר על מערכות הבטיחות עצמן, הנהג הישראלי רוצה לדעת כמה בטוח הוא יכול להיות בנסיעה עם סוללה חשמלית לאורך היום וגם (ובעיקר) בפקקים הישראליים. כידוע, אופן הטענת הרכבים החשמליים שונה מאופי תדלוק רכבי בנזין. רכבי בנזין נוסעים עד שמיכל הדלק מתרוקן ואז יש לנסוע לתחנת דלק, לתדלק ולהמשיך בנסיעה עד שהכמות בה תדלקתם תישרף במנועי הבעירה הפנימית.

רכב חשמלי מגיע היום עם סוללה המספיקה לטווח נסיעה של כמה מאות ק"מ – מרחקים שגם מרבית נהגי המוניות אינם גומעים ביום אחד. אופי ההטענה גם הוא שונה: במקום להטעין כאשר הסוללה מתרוקנת, מטעינים לרב במהלך חנייה ארוכה – בבית בשעות הלילה או בחניון העבודה במהלך שעות העבודה. עבור נסיעה ממוצעת של משפחה, טעינה זו תהיה בה די והותר לאורך היום ולרוב לא יעלה צורך לעצור לטעון במקום אחר במהלך היום. בנסיעות ארוכות ולינות מחוץ לבית יהיה צורך להשתמש בעמדות טעינה ציבוריות בתשלום, אך גם כיום ישנה פריסה רחבה של כאלו בכל רחבי הארץ.

שאלה נוספת נוגעת לפקקים וכאן התשובה שעולה מרתקת אף יותר. אם רכבי בנזין סובלים במיוחד בעמידה ממושכת בפקקים, אשר מקצרת את מספר הקילומטרים שניתן לגמוע בין תדלוקים הרי שמצב רכבים חשמליים סיניים ואחרים הוא דווקא הפוך – בזכות הבלימה הרגנרטיבית , כל בלימה מטעינה את הסוללה כך שעמידה בפקקים דווקא מאריכה את טווח הסוללה ולא מקטינה אותה כלל.

מערכות בטיחות מתקדמות

זה לא סוד שככל שרכב הוא חדש יותר, כך מערכות הבטיחות המותקנות בו הן מתקדמות יותר. עם החתירה לקראת נסיעה אוטונומית ללא צורך בהתערבות נהג, רכבים חשמליים עשו את כברת הדרך המשמעותית ביותר לקראת שימוש במערכות בטיחות מתקדמות.

כיוון שמדובר ברכבים חדשים וחדשניים, כך גם מערכות הבטיחות המותקנות בהן הן חדשות וחדשניות: זיהוי מכשולים מכל הכיוונים ומניעת התנגשות על ידי התערבות אקטיבית והפעלת הבלמים או מערכת ההיגוי למניעת תאונה, זיהוי לחץ אויר נכון בצמיגים, התראות בפני שכיחת ילדים ברכב, זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים סמוכים, הפעלת אור גבוה ווישרים באופן אוטומטי בהתאם לתנאים השוררים בחוץ ורכב המגיע מלפנים ואפילו דברים פעוטים כשילוב עם טלפונים חכמים להצגת מערכת הניווט במסכי הרכב ללא צורך חיבור מתקנים אשר עלולים להסתיר את הדרך.

הורדת מרכז הכובד, תאוצה וסיבובים

רכבים חשמליים נוטים להיות כבדים מרכבי בנזין בגלל הסוללה הכבדה, אך כיוון שזו מותקנת בתחתית הרכב היא למעשה מורידה את מרכז הכובד של הרכב ומשקלה נחלק לכל אורך הרכב כך שבפועל היא מעלה את יציבות הרכב ומונעת מצבי התהפכות. כאמור, מיקום הסוללה וחלוקת משקל הרכב מגדילה את יציבות הרכב גם בסיבובים ומורידה את הסיכוי לאבד שליטה על הרכב, התאוצה המהירה שרכב חשמלי מאפשר גם היא תורמת לאפשרות להימנע ממצבי תאונה שלא היה ניתן למנוע ברכבי בנזין בעלי תאוצה איטית יותר.

שריפה? לאו דווקא

לפני כעשור פורסמו מספר מקרי שריפת סוללות הרכבים החשמליים, דבר שיצר מיני סערה תקשורתית והעלה חששות ביחס לבטיחות השימוש בסוללות אלו. עם זאת, שריפה במנועי בנזין הפועלים על דלק דליק נפוצה הרבה יותר, וגם הייתה דאז, אך כיום המצב השתפר בהרבה לטובת הרכבים החשמליים. חברות המייצרות רכבים אלו למדו ממקרים ראשונים אלו ויצרו מערכות אוטומטיות בטיחותיות אשר מנתקות ומבודדות את הסוללה במקרי התנגשות ובכך מקטינות מאד את סיכוי השריפה. כלומר: מלכתחילה הסיכוי לשריפה ברכב חשמלי קטן מזה לשריפה ברכב בנזין, והיום הוא אף קטן בהרבה לעומת המצב שהיה לפני עשור.

לסיכום - אז מי מנצח במבחן הבטיחות?

כאשר בוחנים את הנתונים, קל לראות כי רכבים חשמליים כיום בטוחים לא פחות מאשר רכבי בנזין ויש אלמנטים בהם הם בטוחים אף יותר. כיוון שמדובר בטכנולוגיה שנמצאת בפיתוח מתמיד, כל נקודת תורפה שמתעוררת מטופלת באופן מהיר כך שנראה נכון לסכם ולומר שגם אם כיום רמת הבטיחות של רכבים חשמליים דומה ומעט גבוהה מזו של רכבי בנזין, בעתיד הקרוב היא צפויה לעלות עליה משמעותית, ולהפוך את הרכבים החשמליים לבחירה ברורה מאליה.