הסתיים המכרז המרכזי של החשב הכללי לאספקת שירותי מחשוב למשרדי הממשלה ויחידות הסמך הממשלתיות. המכרז נוהל על ידי מינהל הרכש הממשלתי וחטיבת הטכנולוגיה ומערכות המידע באגף החשב הכללי. ההיקף הכספי של המכרז מוערך ב כ- 6 מיליארד ש"ח

כלים

מדובר באחד המכרזים הגדולים ביותר שביצעה המדינה בתחום המחשוב, כאשר 40 הקבוצות המובילות בתחום התחרו על האפשרות לספק שירותי מחשוב שונים לממשלה ויחידותיה. בהתאם למדיניות החשכ"ל לעידוד עסקים קטנים ובינוניים, מתכונת המכרז אפשרה לחברות להתאגד בקבוצות שונות לפי תחומי התמחותן ובכך למעשה המכרז עודד את התחרות בשוק תוך מתן הזדמנות שווה גם לחברות קטנות ובינוניות.

החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, ברך על סיום ההליך המכרזי ואמר: "מכרז זה הוא בעל השפעות מרחיקות לכת על פעילות המחשוב הממשלתית ועל שוק המחשוב בכללותו. המכרז מהווה נדבך חשוב לפעילות מערך המחשוב במשרדי הממשלה. גם במכרז זה הקפדנו על שמירת האיזון בין איכות השירות שיינתן לממשלה לבין המחירים שישולמו לזוכים".

האשכולות עליהם התמודדו המציעים במכרז הם: 1. כללי ניהול ומטה, 2. מערכות מידע, 3. טכנולוגיה ותשתית, 4. תמיכה ותפעול, 5. ERP 6. תומכי יחידת מחשוב. סה"כ זכו 26 קבוצות מציעים המאגדות תחתן ספקים שונים.

תהליך הבחירה בספקים מורכב משני שלבים: בשלב הראשון, המכרז אשר הסתיים זה עתה, נקבע התעריף המרבי להתקשרות עם ספקים בכל אחד מהאשכולות. התעריף נקבע כהנחה כוללת ביחס למחיר הפתיחה שהוגדר מראש במכרז ביחס לאותו אשכול, שיעור ההנחה הכולל מהווה ממוצע של שיעור ההנחה שהציע כל אחד מחמשת מהמציעים שדורגו ראשונים באותו אשכול. לאחר קביעת התעריף צורפו לכל גם חמשת המציעים הבאים בתור, לאחר שהביעו הסכמתם לפעול בתעריף זה. התעריפים שנקבעו כתעריפי מקסימום בכל אשכול יהוו את מחיר הפתיחה לפנייה שתעשה, בשלב השני, על ידי משרדי הממשלה השונים ויחידות הסמך, בהתאם לצרכיהם, בבואם לבקש לרכוש את השירותים לפי המכרז. בפניה זו יתבצע הליך תחרותי נוסף הכולל שקלול של מרכיבי איכות נותן השירות המוצע והתעריף המוצע בגינו. הדגש בשלב זה הוא על האיכות ומשקלה יוכל להגיע ל- 80% מהציון הכולל שניתן לאותו מועמד.

במכרז הוגדר כי שיעור התקורה המקסימאלי של חברות המחשוב לא יעלה על 12.5% מהתעריף המשולם לחברה עבור נותן השירותים מטעמה וזאת על מנת לשמור על תנאי העסקה וזכויות נותני השירותים, וכן על מנת להבטיח כי רוב התמורה שמשלמת המדינה תועבר לנותני השירות עצמם ולא לחברות, זאת במטרה למשוך נותני שירותים איכותיים לספק שירותים לממשלה.

בשל החשיבות שניתנה במכרז להבטחת היכולת לקבל בשלב השני שלו שירותים איכותיים החליטו חברי ועדת המכרזים לפסול מספר הצעות במכרז בהן הוגשו שיעורי הנחה גבוהים במיוחד, דבר אשר היה מעלה את ממוצע ההנחות באשכולות בצורה ניכרת וגורם להורדת המחירים בצורה דרסטית. פסילת ההצעות נעשתה בשל החשש כי קבלתם למעגל המציעים עלולה להביא לקבלת שירותים באיכות ירודה, דבר אשר עלול לפגוע במערך המחשוב הממשלתי וכתוצאה מכך בשירות שניתן לאזרח.

סגן בכיר לחשב הכללי, הממונה על חטיבת הטכנולוגיה ומערכות המידע באגף, טל הרמתי, הוסיף, "במכרז זה נקבעו מספר עקרונות חשובים שיאפשרו מתן שירותי מחשוב איכותיים במחירים הוגנים, תוצאות המכרז והמנגנונים השונים שנקבעו בו יתרמו לשיפור וייעול שוק המחשוב הממשלתי בעתיד".

מנהל מינהל הרכש הממשלתי, ליאור אגאי, ציין: "מדובר בהליך מכרזי רגיש ומורכב במיוחד ולכן שקדנו על פרטי המכרז ומרכיביו במשך תקופה ארוכה מאוד. אנו סבורים שתוצאותיו יביאו לעלייה באיכות השירות שניתן לממשלה בתחום המחשוב ובמקביל יתרמו לחיסכון בהוצאה הממשלתית עבור שירותי מחשוב. לצערי נאלצנו לפסול מספר הצעות שהציגו שיעורי הנחה גבוהים באופן ניכר מתעריפי המקסימום, מכיוון שהתפשרות על איכות השירות לטובת מחירים עלולה לגבות מחיר כבד, גם כלכלי, בעתיד. החלטה זו התקבלה על אף הייקור, לכאורה, של ההוצאה הממשלתית ומתוך רצון למנוע פגיעה בנותני השירותים, עובדי החברות".

הזוכים: אס. פי. אל. תוכנה בע"מ, לוג-און תוכנה בע"מ, מטריקס אי.טי. מערכות מידע מתקדמות בע"מ, טלקוד מחשבים בע"מ, אלעד מערכות תוכנה בע"מ, מרטנס הופמן שרותי מחשוב בע"מ, נס איי. טי. בע"מ, סיסנת תוכנה בע"מ, איווייב בע"מ, אס. קיו. לינק בע"מ, א.מ.ן מחשבים בע"מ, טסקום בדיקת מערכות תוכנה בע"מ, בזק בינלאומי בע"מ, וואן שירותי תוכנה (1997) בע"מ, אורטל שירותי כוח אדם בע"מ, אופיסופט בע"מ, שילוב עולם של תעסוקה מתקדמת בע"מ, גלאסהאוס טכנולוגיות בע"מ, אורי תוכנה, ל.מ. עולם של כח אדם בע"מ, רזאל מערכות זמן אמת בע"מ, קונסיסט מערכות בע"מ, אם. איי. טי. בע"מ, יונילינק בע"מ, היולט- פקרד (ישראל) בע"מ.