עם השנים, רכב חשמלי הפך לזמין יותר, נגיש יותר וזול יותר. כיום נעים ברחבי העולם יותר רכבים חשמליים מאי פעם והכמות עוד תגדל בשנים הקרובות. יחד עם זאת, הטכנולוגיה לא עוצרת שם ומביאה את התחבורה החשמלית ליעד הבא- מיחזור של הסוללות וצמצום נוסף של הפגיעה בסביבה.

 

אלפי רכבים חשמליים עלו על הכביש בשנה האחרונה וזה רק בישראל. בעולם כולו נמכרו ברבעון הראשון של שנת 2022 יותר משני מיליון רכבים חשמליים והמספרים עולים בכל שנה. הביקוש גבוה ויצרניות הרכב עובדות על דגמים חשמליים חדשים כל העת.

היתרונות של רכב חשמלי הפכו אותו לפופולרי מאוד ומזמן כבר לא מדובר בנישה אלא בתחבורה של העתיד שצוברת תאוצה. זוהי תחבורה שלא מזהמת ולא מרעישה, תורמת לאיכות הסביבה והשיח הציבורי הגלובלי מבין את זה היטב. למעשה, אנחנו נמצאים בעיצומה של ממהפכה תחבורתית שמתווה את הדרך למה שיהיה הסטנדרט בעוד כמה שנים.

לאור הביקוש ההולך וגובר כל הזמן, נדרש ייצור מוגבר של רכבים חשמליים וצריך להיערך לכך מבעוד מועד, כלומר לחשוב על חומרי הגלם לטווח הארוך. אחד המרכיבים העיקריים ברכב חשמלי הוא הסוללה שמורכבת מחומרים שונים, בהם מחצבים ומתכות שונות. מנוע חשמלי מקבל את הכוח שלו מהסוללה וכיום היא מהווה כארבעים אחוזים מהמחיר של הרכב כולו. לשמחתנו, מחירי הסוללות ירדו מאוד בעשור האחרון ולכן מחירי הרכבים ירדו בהתאם, כמו למשל MG4 וקיה EV6.

יחד עם זאת, סוללות שסיימו את חייהן, נזרקו והפכו לפסולת מזהמת וכך גם נוצרה תדמית שלילית על התעשייה שאמורה להיות ירוקה ונקייה יותר. אולם גם לזה נמצא פתרון לאחרונה. חברות לייצור ומיחזור סוללות הגיעו לפריצת דרך טכנולוגית המאפשרת מיחזור של רכיבי הסוללה ובכך מצמצמת את הפגיעה הסביבתית.

הכוונה היא לטיפול בחומרים המרכיבים את הסוללה, בעיקר חומרים שיש צורך להפיק אותם, כמו מינרלים ומתכות הנחצבים מהאדמה. אם בכל סוללה משתמשים בחומרים המגיעים מהטבע, הפגיעה היא עצומה, כך שמיחזור של החומרים הללו ימנע חציבה חדשה ויצמצם את הפגיעה בסביבה.

בחברת טסלה למשל, מפתחים מערכת למחזור סוללות שתיקח סוללות משומשות, תפריד את המתכות המרכיבות אותן, תעשיר אותן ותייצר מהן סוללה חדשה. בחברה מקימים פסי ייצור במפעלים שלה כדי להתמקד בנושא הזה ועל מנת להגיע למצב שבו עלות הסוללה תרד עוד יותר.

יש גם חברות אחרות שעוסקות במיחזור סוללות. חברת הידרו-וולט השוודית, הצליחה לייצר סוללה שלמה שכולה ממוחזרת מסוללות ישנות. החברה הצהירה שהיא מסוגלת למחזר כמעט את כל המתכות המצויות בסוללות ישנות ולהגיע לסוללה עם רמת ביצוע כמו של סוללה חדשה. לדוגמא, אלומיניום שהוא אחד המרכיבים של הסוללה. מיחזור אלומיניום מסוללה ישנה דורש רק חמישה אחוזים מהאנרגיה הנדרשת להפקתו מהטבע, כך שמדובר גם בתהליך המשתלם כלכלית.

חברת הידרו-וולט החלה בפעילות השנה והיכולת שלה למחזר סוללות מגיעה ל-25 אלף סוללות בשנה, שזו כמעט הכמות השנתית של הסוללות שמסיימות את חייהן בשוודיה. בנוסף, התכנון של החברה לשנים הקרובות הוא להגדיל את יכולת המיחזור שלה פי כמה ולהגיע למספרים הרבה יותר גבוהים, כאלה שיענו על הביקוש הגבוה לסוללות בכל שנה.

מיחזור סוללות לרכב חשמלי הוא עניין חשוב, מרכזי ומהותי בעידן של שמירה על הסביבה וצמצום הזיהום. כך נשמרת היכולת להשתמש בסוללות לאורך זמן ולעשות בהן שימוש חוזר בלי צורך לחצוב באדמה או להיות תלויים במדינה או ספק מסוימים. חברות העוסקות במיחזור סוללות לרכב חשמלי יגדילו את התפוקה שלהן והצפי הוא שיקומו חברות נוספות ברחבי העולם כדי שמיחזור סוללות יהיה גלובלי ורחב עד כמה שניתן.

אין ספק שתעשיית הרכב החשמלי צועדת קדימה ומשתמשת בטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן, משתפרת והופכת את השימוש בתחבורה ליעיל יותר אנרגטית ופחות פוגע בסביבה. העתיד שלנו תלוי במיחזור ובשמירה על הטבע. ככל שזה יהיה נפוץ יותר, מקובל יותר וזמין, כך נהנה מזיהום מופחת וסביבה נקייה יותר עבור כולנו.