במקביל להתפתחות המודעות לחשיבות של אורך חיים בריא, והקפדה על פעילות ספורטיבית כחלק מאורך החיים, התפתחו גם באופן משמעותי תעשיית הספורט והטכנולוגיות השונות המעורבות בה. אחד התחומים החזקים הוא תחום ההנעלה, ניתן למצוא נעלים ייעודיות לתחומים שונים כמו: ריצה, ריקוד, כדורגל, כדורסל ועוד. שימוש בנעלים מתאימות ואיכותיות יביא באופן טבעי לירידה בפגיעות שונות ברגלים- כאבי ברכיים, דלקות בגיד, שברי מאמץ וכדומה. אבל איך ניתן לבחור את אותן נעליים מתאימות, שיהיו אידיאליות עבורכם? במדריך בא תוכלו למצוא את כל המידע הנחוץ.

 

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 

ממהרים? מהם סוגי הפעילויות בהם תרצו לעסוק?

כאמור ישנה חשיבות רבה להתאמת סוג הנעלים, לסוג הפעילות שאתם מתכננים לעשות. כל תחום ספורטיבי משפיע על הגוף בצורה שונה, מבחינת עומס ומאמץ, לכן בחירה של נעלים מתאימות לסוג הפעילות, תענה על הצרכים הייחודיים לאותו תחום ותמנע את הפגיעות האופייניות לו. הנה כמה דוגמאות שיסייעו לכם להבין זאת טוב יותר:

ריצה

כשמדובר בריצה יש חשיבות רבה לסוליית הנעל. הסוליה צריכה להיות גמישה ורכה, המאפשרת לרגל תנועה מרבית, ובעלת בולם זעזועים אשר יפחית את עוצמת המפגש עם הקרקע. תוכלו לראות גם שבמרבית נעלי הריצה יש שימוש רב ברשת ובד, על מנת להקטין את משקל הנעל, ולאוורר את הרגל ככל שניתן.

הליכה

לרוב נעלי ריצה מתאימות גם להליכה. אך חשוב להבחין גם בסוג ההליכה ובתנאי השטח, לדוגמא אין להתייחס בצורה זהה להליכה יומיומית ברחוב כמו להליכה בחדר הכושר, או במקרה של הליכה בהרים יש להתאים נעלי טיפוס ייעודיות.

רכיבה

במקרה של רכיבה על אופניים חשוב לשים לב שסוליית הנעל תהיה משוננת, על מנת להבטיח אחיזה טובה בפדלים. דבר נוסף הוא הקפדה על נעליים מאווררות ו"נושמות", אלו יסייעו לכם להאיץ את קצב הנסיעה.

כדורסל

בפעילות מסוג כדורסל מופעל עומס רב על הרגליים, מה שמגביר את הסיכון לפציעות. באמצעות נעלי כדורסל גבוהות, המעניקות בסיס יציב ניתן לספק הגנה למפרק הקרסול. כמו בנעלי ריצה, יש חשיבות רבה גם לבולמי זעזועים איכותיים, אשר יפחיתו את עוצמת הנחיתה.

אירובי

רבים לא יודעים אבל כשמדובר בפעילות אירובית ישנה עדיפות לנעלים גבוהות אשר יגנו על הרגל ובפרט על הקרסול, בעת ביצוען של תנועות מהירות האופייניות לריקוד אירובי. כמו כן, כריות אוויר בחלקה הקדמי של הנעל יסייעו להגן על כרית כף הרגל, עליה מופעל לא מעט לחץ במהלך הפעילות האירובית.

בחירת נעלי ספורט – התאמה אידיאלית

ישנם כמה כללים שיסייעו לכם לבחור ולהתאים באופן האידאלי את נעלי הספורט לכף הרגל ולצרכים שלכם:

מידת אורך

זה אומנם נשמע מובן מאליו אבל מידת נעליים היא הדבר החשוב ביותר שיש לשים אליו לב. יש לבחון את התאמת המידה במצב עמידה. בדקו שקצה האצבע שלכם לא פוגש את הנעל בחלקה בקדמי. גם אם זה לא מפריע לכם כרגע, בעמידה ממושכת זה יפעיל לחץ שיגרום לכאב. יחד עם זאת שימו לב שהמרווח אינו גדול מידי, במקרה זה הנעל תהיה גדולה ולא תאחז את הרגל כפי שצריך.

מידת רוחב

בבחירת נעלים חשוב לבחון גם את רוחב הנעל. במהלך פעילות ואפילו בעמידה ממושכת יש לכף הרגל נטייה להתרחב, לכן צריך לקחת זאת בחשבון, ולהשאיר לכך מקום.

גמישות

בכדי שלרגל תהיה יכולת תנועה מלאה וחופשית יש לבחור בנעלים גמישות. על מנת לבחון זאת יש לנסות לקפל את הנעל לשניים, שימו לב שרוב הכיפוף מתרכז בחלק הקידמי של הנעל, באזור כרית כף הרגל. פעולה נוספת שניתן לעשות היא "סחיטה" של הנעל, זאת על מנת לבחון את גמישות הנעל באזור קשת כף הרגל.

לסיכום, ישנם לא מעט פרמטרים המשפעים על התאמת נעלי ספורט לכפות הרגלים, בבחירת נעלים יש לתת התייחסות לסוג הפעילות ולמבנה כף הרגל שלכם. הדרך הנכונה והטובה ביותר לגלות אילו נעליים יענו על כל הצרכים שלכם, היא פשוט לנסות ולמדוד.

המאמר נכתב בשיתוף עם אתר https://www.oneprojectshop.com/