ועדת המשנה לעררים במועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשותה של עו"ד סילביה רביד דנה היום בהתנגדות לתוכנית "קרקעות הצפון", משמעותה הקמת מתחם פטרוכימי נוסף, סמוך לבתי הזיקוק, שיגדיל את זיהום האוויר בחיפה ויגביר את הסכנה הבריאותית והסביבתית באזור מפרץ חיפה.

כלים

לפני פחות משבוע העביר מבקר המדינה בדו"ח ביקורת נוקבת על תפקודו הקלוקל של המשרד להגנת הסביבה בהתמודדות עם משבר זיהום האוויר בחיפה. הנתונים השגויים, החלקיים שהוצגו לציבור, למקבלי ההחלטות ולרשויות התכנון הובילו להליך תכנוני לקוי וכתוצאה מכך להרשאות תכנון להרחבת בתי הזיקוק פי3, תוכנית קרקעות הצפון וכן בניית נמל דלקים חדש מבוססות על מידע מוטעה, חלקי ולא נכון.

היום בדיון על תוכנית "קרקעות הצפון" התבטאו ח"כ תמר זנדברג וראש עיריית חיפה, יונה יהב ואמרו כי לא ניתן לעשות הפרדה בין 3 התוכניות ההרסניות וכי הן מהוות מקשה אחת ולכן לא ניתן לקיים דיונים נפרדים על כל אחת מהתוכניות.

לפני שבוע, ה-3.5, פנה ארגון "מגמה ירוקה" יחד עם "אדם טבע ודין" וארגונים נוספים במכתב לעו"ד סילביה רביד בבקשה לאיחוד הדיונים בתוכניות העומדות על הפרק:

"בשל פוטנציאל ההשפעה של התוכניות הללו על תנאי החיים ואיכות הסביבה במרחב גדול ומשמעותי אנו קוראים לוועדה לבחון את התכניות כמכלול ולא כל אחת בפני עצמה. לשם כך, במסגרת קבלת החלטה בתכנית אחת על הוועדה לשקול גם את השפעותיה על התכנית והשנייה ולהיפך. דרישה זאת עולה בקנה אחד עם עקרון הזהירות המונעת. עקרון זה הינו עקרון מקובל בניהול סביבתי מודרני הקובע כי אין צורך בוודאות מדעית מלאה, ודי בחשש סביר לנזק סביבתי".

אופיר אלון, תושב חיפה וממובילי המאבק מטעם "מגמה ירוקה": " הגיעו לכאן היום תושבים חולים, כאלו שבני משפחתם חולים, אחרי מאבק עיקש שלנו הצטרפו אלינו גם ראש עיריית חיפה, עיריית נשר, יגור ומועצה אזורית זבולון ומה שאכפת לכולנו, התושבים, זה הבריאות שלנו ושל המשפחות שלנו, אנחנו לא עושים הפרדה בין תוכנית אחת לאחרת כי כולן הרסניות ומהוות סכנה מבחינתנו. לא מספיק לנו שתיגנז תוכנית קרקעות הצפון אם הרחבת בז"ן עדיין תעמוד על הפרק. לכן הגענו לכאן היום כי זה הרגע לעשות מעשה, ויש לנו כאן הזדמנות לעשות צעד ראשון ומשמעותי ולהשמיע את הקול שלנו כדי שעו"ד סילביה רביד תבין שבידיים שלה ושל חבריה לועדה מונחת הכרעה על החיים שלנו ושהגיע הזמן להפסיק עם מדיניות "רחוק מהעין-רחוק מהלב" ולהתחיל לעבור מדיונים, דו"חות וממצאים לשלב של החלטות וביצועים".

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה:

"מחובתה ואחריותה המוסרית של עו"ד סילביה רביד- יו"ר ועדת המשנה לעררים, במועצה הארצית לתכנון ובניה, להוביל היום מהלך שישים קץ לתוכניות להרחבת התעשייה המזהמת במפרץ חיפה. דחיית תוכנית "קרקעות הצפון",זו ההזדמנות שלה להתוות דרך שתוביל לצמצום הפטרוכימית. חשוב לזכור שבימים אלו אנחנו שותפים לערעור על התוכנית להרחבת בתי הזיקוק פי 3- תוכנית נוספת ומסוכנת שתחריף עוד יותר את מצב זיהום האוויר ותפגע אנושות בבריאותם של קרוב למליון תושבי האזור.

זה הזמן להתערבות דרמטית במשבר הזיהום והתחלואה במפרץ חיפה. לתושבי האזור אין זמן לחכות עד שמקבלי ההחלטות במדינה יתעוררו. כשהממשלה מקצצת בתקציב של חוק אויר נקי היא גוזרת את דינם של התושבים- לחלות ולמות, כשהמשרד להגנת הסביבה מתבסס על נתונים לא רלוונטים, כפי שעולה מדו"ח מבקר המדינה אין לנו אלא לקחת את גורלנו בידינו ולדרוש מהמועצה הארצית לדחות על הסף תוכניות פוגעניות אלו. כל החלטה אחרת שתתקבל היא פשע חמור נגד קרוב למיליון האזרחים שחיים כבני ערובה של המצב הבלתי נסבל הזה".