מוצרי החלב הם החברים הכי טובים שלנו בימים רגילים – ועל אחת כמה וכמה בחג השבועות. לכבוד החג הכי לבן בשנה אנחנו חוגגים על מה שהפרות והעיזים מנדבים לנו ומספקים לכם מידע מפתיע על שילוב רכיבי החלב במוצרי טיפוח.

החל משבועות מתחילים להביא את ביכורי הפירות לבית המקדש. הבאת הביכורים מצביעה על הכרת הטוב לה' ועל שמחתנו במציאות בה אנחנו חיים כאן ועכשיו: "וייתן לנו את הארץ הזאת ארץ זבת חלב ודבש... ועתה הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה אשר נתת לי ה'... ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלהיך ולביתך".

(ב)-שביל החלב

החלב, מסימני ההיכר של חג השבועות עשיר בסידן, אותו מינרל הנפוץ ביותר בגוף האדם והחיוני לתפקודים רבים בגוף: למערכת קרישת הדם, להעברה העצבית, לכיווץ השרירים ולכיווץ והרפיה של כלי הדם. "אחד התפקידים החשובים והידועים ביותר של הסידן הוא בניית העצם בתקופת הגדילה, ושמירה עליו בהמשך החיים. צריכה מספקת של סידן חשובה בכל גיל לאורך מעגל החיים מילדות ועד זקנה, ולכל גיל נקבעה כמות הסידן המתאימה לפי צרכי הגוף המשתנים" אומרת ד"ר מיכל גילאון, דיאטנית קלינית ואפידמיולוגית. החלב ומוצריו עשירים גם ברכיבים תזונתיים נוספים: באשלגן, במגנזיום, באבץ, בברזל, בריבופלאוין, בוויטמין A, בחומצה פולית, ובוויטמין D. חלב מהווה כאמור' מקור מצוין לסידן, בשל תכולתו הגבוהה והזמינות הביולוגית הגבוהה שמשפיעה לטובה על תהליכי בניית העצם בגוף. "חשוב לציין כי הסידן נספג היטב גם ממוצרי חלב דלי שומן ומחקרים אף הראו שאכילה של לפחות שלושה מוצרי חלב ביום, עשויה להגדיל את צפיפות העצם ולהפחית את הסיכון למחלות עצם ושברים" מדגישה ד"ר נורית פילו ממחוז ת"א יפו של קופ"ח כללית.

ד"ר פילו: "מאחר שגוף האדם אינו מסוגל לייצר סידן בעצמו, וחלב מכיל חלבונים, סידן, ופחמימות הוא גם תורם לגדילה וקובע את חוזקן של העצמות. גם השיניים נהנות מסידן מאחר והקזאין, אחד מחלבוני החלב, יוצר שכבה דקה מעל האמייל של השיניים וכך הוא מגן עליהן מפני פגיעה. מחקרים מראים כי צריכת סידן, ובייחוד סידן ממוצרי חלב, עשויה לסייע במניעת השמנה, הפחתת המשקל ואחוזי השומן בגוף ושמירה על המשקל החדש לאורך זמן". אמי טאווס, המנהלת המקצועית של מותג הציפורניים האמריקאי CND מדגישה כי הסידן כמו גם החלבונים נחוצים ביותר גם לחיזוק ולהגנת הציפורן."ציפורניים שבירות, פריכות וחלשות היא תופעה שנובעת לעיתים בשל העדר הרכיבים העיקריים של הציפורן "קרטין" וקלציום (סידן) . תעשיית הציפורניים דואגת להשקיע משאבים רבים בתכשירים המסייעים בחיזוק הציפורניים הפועלים מבפנים ולא רק מבחוץ. כלומר תכשירים החודרים אל "מיטת הציפורן" ומסייעים לחזק את הציפורן באותם רכיבים הכרחיים. בנוסף לחלבוני החלב והסידן השכיחים בתעשייה בחרה CND להפיק את הקרטין שלה מצמר כבשים לא מעובד (אשר נגזז ללא מטרות רווח ולא בכפיה)".

מוצרי החלב עשירים בחומצה לאקטית (חומצת חלב) ששייכת למשפחת החומצות האלפא הידרוקסיות, ועל כן החלב נמצא כיעיל בטיפוח העור. החומצה הלקטית מפוררת את הדבק הבין תאי וגורמת להפרדת התאים ולסילוק תאים מתים, בנייה חדשה של תאים ולבניית עור חדש. בשל כך מסייעת לשמר את רמת הלחות בעור, מסייעת בהבהרת פיגמנטציה, משפרת את מרקמו ומראה הקמטים, מעודדת את תחלופת התאים, מסייעת במצבי אקנה ונהדרת לריכוך עור יבש וסדוק (ומתאימה במיוחד לעור יבש ומבוגר). ברי סנדרס, המנהלת המקצועית במותג התמרוקים CHIC מספרת כי כבר במצרים העתיקה, נהגה קליאופטרה לטבול את גופה באמבט חלב אתונות וכך לדבריה עשתה גם אשתו של הקיסר ניירון, אשר הצליחה לקבל רשות לקחת עימה 40 חמורים לאחר שהוגלתה מרומא, רק בכדי שתוכל להמשיך במנהגה לרחוץ באמבט חלב חמורים. "חלבוני החלב ידועים כמי שמועשרים בוויטמינים, מינרלים וחלבונים המעשירים ומזינים את העור" היא אומרת.

"כיום, ניתן להחליף את חלב החמורים הקדום באבקת חלב. מומלץ להשתמש לצרכי טיפוח בחלב עיזים העשיר בויטמינים, מינרלים וחלבונים. חלב עיזים מכיל 6% של חמאה טבעית המעשירה ומזינה את העור. ברפואה הבדואית ובקוראן משמש חלב העיזים כחלב גוף להזנה והגנה מפני יובש. הבדואים נוהגים למרוח את החלב על עור הגוף והפנים של אורחים זרים כדי שיסתגלו לאקלים המדברי. חלב עיזים ידוע במיוחד בסגולות הריפוי שלו, הוא יעיל בבעיות עור שונות כמו אקנה, פסוריאזיס, אקזמה ולפצעים בפה", מוסיפה איריס שחר – מאבחנת, מרצה ורוקחת בתחום הקוסמטיקה הטבעית.