תערוכת כיסאות שעיצבו הסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי עיצוב תעשייתי בשנקר תיפתח ב- 16.3, יום לפני הבחירות, ביום עיון שיעסוק בעיצוב כיסאות הכולל סדרת הרצאות, בהן הרצאה של המעצבים הבכירים טומק וגושה ריגליק מסטודיו ריגליק בוורשה וכן הרצאתה של גלית גאון מנהלת ואוצרת ראשית במוזיאון העיצוב בחולון והדגמה חיה של נגרות יפנית.

כלים

תוכנית יום העיון:

10:00 דברי פתיחה

• פרופסור יולי תמיר, נשיאת שנקר

• פיני ליבוביץ', מרצה בכיר במחלקה לעיצוב תעשייתי, שנקר

10:15-11:45 - מושב ראשון

• מבוא לשרפרפים: גלית גאון, מנהלת ואוצרת ראשית, מוזיאון העיצוב חולון

• כיסא מתקפל – היבטים שונים: פרופסור יעקב קאופמן, בצלאל

ה פ ס ק ה

12:15-14:30 - מושב שני

• בין הכיסאות – על קטגוריות של ישיבה: דייויד גוס, דוקטורנט בפקולטה לאמנויות אוניברסיטת תל אביב, טכניון, שנקר

• How to design new furniture for old companies: Tomek and Gosia Rygalik, Rygalik design studio, Warsaw

• הדגמה חייה – בניית מחברים בנגרות יפנית מסורתית: מו סלע, נגר מקדשים

הכניסה חופשית ! לא נדרשת הרשמה מוקדמת.

"מעטים הם האובייקטים שמספרים את ההיסטוריה של העיצוב המודרני בצורה רהוטה יותר מאשר הכיסאות. טרנדים אסתטיים, הולדתם של חומרים חדשים וטכנולוגיות ייצור, ארגונומיה, חברה, תמורות תרבותיות והתנהגותיות - כולם משתקפים בעיצוב הכיסאות" (טקסט מתוך התערוכה A century of chairs במוזיאון העיצוב בלונדון)

סדרת ההרצאות "על כיסא" מסמלת את סופו של סמסטר אינטנסיבי במחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר שבמהלכו התקיימו במקביל שני קורסים שעסקו בכיסאות. למעצבים ולמרצים, הכיסא הוא לא רק מוצר עם משמעות תרבותית וחברתית או אובייקט שמשקף טכנולוגיות ותהליכים היסטוריים – אלא גם אבן דרך שכמעט כל מעצב תעשייתי או ארכיטקט עובר דרכה. הכיסא הוא לפעמים "אובייקט הדגל" של המעצב או הארכיטקט ולעתים יש בו כדי ללמד עליו גם כאדם. רוב הכיסאות משמשים לישיבה ומורכבים מאותם חלקים בסיסיים – מושב, משענת ורגליים. עם זאת הם מסמלים אולי יותר מכל אובייקט אחר הלכי הרוח בעולם העיצוב. הם ממשיכים להיות מאגר בלתי נדלה לתובנות והקשרים על עיצוב, חברה, טכנולוגיה, פיזיונומיה והתנהגות.

בזמן שבו מוצרים רבים מפנים את מקומם לתחליפים דיגיטליים או וירטואליים והיאחזות באובייקטים גשמיים עשויה להיראות נוסטלגית או פטישיסטית, קשה לדמיין היום סביבה פרטית או מרחב ציבורי נטולי כיסאות. במגוון הגרסאות והקטגוריות שנתווספו לכיסא במהלך ההיסטוריה, אפשר לראות בו צורך אנושי בסיסי ואפילו קיומי ומצד שני סמל לתרבות צריכה וראווה.

איך מחברים בין כיסא מונובלוק בהזרקת פלסטיק, שנפוץ כנראה בעולם יותר מכל כיסא אחר, לבין הכיסאות האיקוניים, מלאי כוונה סוציאלית של תקופת הבאוהאוס, המיוצרים עדיין אך מחירם עשוי להגיע לאלפי יורו? מהו המניע שלנו לדבר על כיסאות, לבחון אותם מכל זווית, ללמוד אותם וכמובן לעצב אותם?

סדרת ההרצאות מלווה את פתיחת התערוכה שמציגה את כיסאות הסטודנטים מהשנים ג' ו-ד', שנוצרו במסגרת הקורס. נשתף מעצבים, אוצרים, היסטוריונים ואנשי מלאכה כדי להרחיב את הדיון בכיסאות ולהציג מספר נקודות מבט, בתקווה לתרום לשיח ולייצר הקשרים מעניינים להמשך.

אורחי הכנס הם המעצבים טומק וגושה ריגליק מסטודיו ריגליק בוורשה:

תומק ריגליק, מעצב תעשייתי יליד לודז', 1976, חי ועובד בוורשה. בוגר תואר ראשון לעיצוב תעשייתי ב- PRATT INSTITUTE בניו-יורק ותואר שני מהמחלקה לעיצוב תעשייתי של ה-RCA בלונדון, שם גם עבד כחוקר-עמית במקביל להקמת הסטודיו שלו בשנת 2006.

אחד מהתחומים שבהם הסטודיו עוסק הוא עיצוב רהיטים. ריגליק עבד עם יצרניות רהיטים כמו מורוסו האיטלקית, ארטק הפינית וקומפורטי הפולנית, לה הוא שימש גם כארטדירקטור (2012-2010). עבודתו הוצגה ברחבי העולם וסוקרה על ידי עיתונים ומגזינים בינלאומיים מובילים.

הגישה של ריגליק לריהוט אנושית ונעימה והרהיטים שהוא מעצב נעדרים תחושה של חשיבות עצמית, יומרנות או מאמץ. הצבעוניות והפרופורציות מרמזים על רצון להשתחרר מעול המסורת הכבדה של יצרניות הרהיטים המקומיות וניסיון להשתמש בידע וביכולות של התעשייה כדי ליצור רהיטים עכשויים, קלילים ומלאי הומור.

על כיסא: יום עיון בנושא כיסאות / המחלקה לעיצוב תעשייתי שנקר

יום שני, ה-16.03.15, אודיטוריום 2000 (ידע עם 8, רמת-גן)

פתוח לציבור

תערוכת הכיסאות | 16-26/3 | ימים א-ה בין השעות 10:00-20:00 | ידע העם 8 רמת גן

אירוע הפתיחה: 16/3 בשעה 14:00

פתוח לציבור