משפחות רבות נכנסות לגירעונות וחובות בעקבות החופש הגדול. במשך השנה הן גוררות את החוב מהקיץ, אך יחד עם זאת ראוי לציין כי הידרדרות כלכלית זו - אינה גזירה משמים, ואפילו, אפשר לעבור את החופש הגדול בשלום אם מקדימים ונערכים לכך מבעוד מועד – היועצת לכלכלת המשפחה ותכנון פיננסי, טניה בר מ"כלכלה בכפכפים", מכינה אתכם לחופש הגדול

כלים

יוני. שמש, ים, בתי מלון - אלו אמורים להיות המחשבות הראשונות כשעונת הקיץ בפתח, אולם להורים רבים חודש יוני מביא עימו חרדות וסיוט הרי הוא מבשר את קרבתו של החופש הגדול, או בשמו השני: "תקופת הישרדות". הילדים לרוב בבית, משועממים, מחפשים תעסוקה ותענוגות שעולים לא מעט כסף, ואחרי ההוצאות הרבות חופשה משפחתית נראית כמשימה בלתי אפשרית. ההוצאה הממוצעת בחופש גבוהה בכ 20-30% מאשר בחודש רגיל. בממוצע' משפחה ישראלית מוציאה על כל ילד כ-8,000 שקלים במהלך חודשיים של חופשה. כל הורה יודע שלחודש ספטמבר אנו מגיעים עם לשון בחוץ, הן במבחינה כלכלית ואם לא די בכך, החגים נושפים בעורף. לא קל, די מפחיד ואף מדיר שינה מעינינו הרבה לפני שהחופש מגיע, אז במקום ליהנות עם הילדים אנו תוהים מאין להביא את הכסף.

ובכן, בשנה הראשונה שימו לכם למטרה להקטין את ההוצאות ככל הניתן. בשנה הבאה תכננו את ההוצאות מראש וחיסכו בכל חודש מעט לטובת עונת הקיץ, החופשה החלומית והחלומות שבדרך.

מילת המפתח להצלחת כל פרויקט היא תכנון. החופש הגדול הוא פרויקט לא קטן ומורכב אך כאמור הכול מתחיל ונגמר בתכנית מדויקת ומפורטת של החופש, הכוללת תקצוב המתאים ליכולת הכלכלית של המשפחה. תכננו את ההוצאות שאתם מתכוננים אליהם במהלך הקיץ, סכמו את עלות הפעילויות ובידקו את האפשרות מול היכולת הכלכלית שלכם, בהתאם להכנסות ולהוצאות החודשיות. יתרון נוסף לתכנון מסגרת החופשה הוא העבודה. הילדים, בדומה להורים, זקוקים למסגרת, המקנה גבולות ברורים, באמצעותם יודע כל אחד במדויק מה אפשר להוציא וכמה בכל שלב. תכנון מוקדם יאפשר לילדים ובעיקר להורים שקט נפשי, כאשר מצד אחד כולם מקיימים שגרה ומצד שני קיים החופש להחליט מה עושים. שבו עם ילדיכם, תאמו ציפיות ופעילויות ליכולות הכלכליות וצאו לחופש הגדול כשאתם כבר מודעים לאפשרויות כיצד הוא יסתיים מן הבחינה הכלכלית.

כאמור, הדבר הראשון שאתם, כהורים, צריכים לבחון הוא את גודל התקציב המיועד לחופש הגדול כולו. הצעד השני, הינו שיתוף הילדים שיגבשו ביחד עמכם את ההוצאות הנחוצות ביותר לצד כאלו שאפשר לוותר עליהן או לדחות למועד אחר.

עליכם לשתף את הילדים בקביעת התקציב בהתאם לגילם ומן הרגע שהילדים מודעים לנושא הכספי, ועד לגיל ההתבגרות (גיל 10) אפשר לתכנן ביחד עם הילד, את אופי ואופן הבילויים והרכישות במהלך החופשה. בני נוער, אגב, יכולים להיות שותפים כמעט מלאים להחלטות הסופיות. אתם וודאי שואלים למה זה חשוב? ובכן, בשיתוף, אתם למעשה לא מנחיתים על הילדים שום דבר מבלי ידיעתם. בכך הםלוקחים על עצמם בעקיפין את האחריות והמחויבות ומגלים בגרות. הם למעשה מבינים כי עליהם להיצמד לתקציב ולתוכנית ובדרך זו הם גם לומדים את הדרך הפיננסית, כך שהם יגדלו הם לא יעשו את הטעויות של כולנו, שהרי אותנו אף אחד לא לימד איך להתנהל נכון. לאחר שקבענו את התקציב הכללי לחופש, יש לחלקו בין הסעיפים השונים: חופשה משפחתית, קייטנות, בילויים ואטרקציות לימים ללא מסגרת.

ימים ללא מסגרת?

כאשר הקייטנות נגמרות והחופשה המשפחתית עוד לא הגיעה, ישנם ימים ללא מסגרת. אנו נוטים לחשוב פחות על הימים האלו, אך דווקא בהם ההוצאות מרקיעות שחקים ואין לנו שום שליטה. לפני שניגשים לתכנון ימים אלו, בידקו כל האפשרויות: נסו לגייס עזרה מקרובי משפחה, זה הזמן להפעיל את סבתא וגם את סבא, להדק קשרים עם הדודים הרחוקים, ניתן לעשות ''החלפת בתים'' עם הקרובים בערים אחרות, כך ילדים ירוויחו תחושת נופש מחוץ לבית מבלי להוציא סכומי עתק על בתי מלון, המקסימום שתוציאו הם דמי כיס. כמה ימים הילדים אצל הדודה בחיפה וכמה ימים הילדים שלה אצלכם וסגרתם לכם תקופה ארוכה יחסית של עשייה. הכמות כבר לא עושה את ההבדל, נהפוך הוא כשיש להם חברים, הם הרבה פחות משתעממים ויותר מתחשבים בהוצאות. לאחר שמוצו האפשרויות, וזה קורה בדרך כלל בשבוע הראשון או השני של אוגוסט, שם גם הקטנטנים שנמצאים במעונות ובגנים הפרטיים יוצאים לחופשה – מגיע זמן ההורים האמיתי. ודווקא בימים אלה שנראה שההוצאות לא כל כך גבוהות הכסף כמו נעלם בין האצבעות, לכן חשוב כאמור, להתנהל עם מסגרת התוכנית.

ספונטניות?

הדבר הכי יקר שניתן לעשות בחופש זה להיות יותר מדי ספונטניים, לכן כדאי לשתף את הילדים בתכנון משותף של זמן החופשה בהתאם ליכולות הילדים כבר מגיל צעיר ביותר, זאת כדי שהילדים ילמדו ויתנסו בלקיחת אחרית על חייהם, בפתרון בעיות ובלקיחת אחריות. בקשו מילדכם להכין רשימת פעילויות ולמיינם על פי סדר עדיפות. אם הם מתקשים להתחיל אפשר להציע להם 2-3 רעיונות כדי שהילדים בעצמם יבחרו את החשוב להם מכל ויהיו אחראים לבחירה ולתוצאותיה.לאחר מכן, כנסו ישיבה משפחתית ובנו יחד את תכנון החופש, תחליטו מה הבילויים המשפחתיים ומה האישיים של כל אחד. חשוב שכל ההחלטות יתקבלו בשיתוף עם הילדים, שירגישו שותפות ואחריות מלאה, שסומכים עליהם, מקשיבים לדעתם ולא מנהלים אותם או מתעלמים מרצונותיהם. לאחר שבניתם בנק רעיונות, שבצו אותם בטבלת התכנון השבועי. מומלץ לתת לכל ילד, בהתאם לגילו כמובן, לבדוק ברשת את פרטי הבילוי לרבות העלויות והאותיות הקטנות.

אז - כמה זה עולה לנו?

לאחר שהגדרתם מראש תקציב לחופש הגדול, ערכתם בירורים לגבי הפעילויות השונות שהילדים הציעו ומידת התאמתן לגילאים שלהם, חישבתם עלויות ושיבצתם לפי ימי החופש, רישמו את כל העלויות הצפויות על דף ועקבו אחרי כל ההוצאות בפועל. הבסיס להיענות לבקשות של הילדים הוא העלות הכוללת מול התקציב שהגדרתם לעצמכם למהלך החופש. ילדים נוטים לשכוח מהר ולכן את התכנון תלו במקום בולט ואף יותר מכך – על בריסטול גדול. אפשר גם לנהל יומן חוויות, לפיו יוכלו הילדים להסתכל על כל החווית שהם עברו, וליהנות מעצם הזיכרון. גם אם רוצים במהלך הדרך, לשנות את הפעילויות הרי שכל תוכנית היא בסיס לשינוי אך יש להתאים את השינויים למסגרת התקציב. אם החלטתם להחליף פעילות שכרוכה בתשלום נוסף, ותרו על פעילות אחרת והוסיפו פעילות זולה יותר או חינמית. כעת, הכינו דף שירכז את כל הפעילויות שעברו את הסינון הראשוני עם העלויו, לפי שם כל ילד, ציינו אם הפעילות בבית או מחוץ לבית. שבו עם לוח השנה והתחילו לשבץ פעילויות הדורשות הזמנת מקומות/כרטיסים מראש, כאשר הכלל החשוב הוא לא לקים יותר מפעילות יקרה אחת לשבוע. החופשה המתוכננת והמתוקצבת תסייע לכם ליהנות מחודשי הקיץ בדיוק כמו הילדים שלכם.

הכותבת, טניה בר, הינה מומחית בייעוץ ליווי והדרכה בכלכלת המשפחה וחינוך פיננסי לכל הגילאים. 054-3505965, מייל: Tania@taniabar.co.il www.taniabar.co.il