האקטיביסטים נתלו מגשר בפורטלנד, הצטיידו באספקה למספר ימים, וחוסמים מאז אתמול את דרכה של ענקית הנפט לקוטב הצפוני

כלים

26 פעילי גרינפיס חוסמים ביממה האחרונה את הדרך של כלי הקידוח של ענקית הנפט "של" (Shell) לעבר הקוטב הצפוני מפורטלנד, אורגון. האקטיביסטים השתשלו אתמול מגשר בגובה 62 מטרים (סיינט ג'ון), העבירו את הלילה במקום והצטיידו באספקה למספר ימים ככל שיידרש. במקביל, נערך מפגן תמיכה של פעילי קייאקים מתחת לגשר בקריאה לנשיא אובמה לעצור את תכניות הקידוח שאושרו רק לאחרונה על-ידי הממשל הפדרלי.

שוברת הקרח, (MSV Fennica), תוכננה להפליג אמש לפנות בוקר כדי להצטרף לצי הקידוח של ענקית "של". לפי הצו הפדרלי, הספינה נדרשת להיות באזור הקידוח המתוכנן על-מנת לאשר קידוח עמוק בים בקוטב הצפוני (Chukchi Sea).

(קרדיט: גרינפיס)

במהלך היממה האחרונה, צייצו האקטיביסטים בטוויטר ושידרו בשידור חי מהגשר. "כלי הקידוח של תאגיד 'של' לא יעבור", אמרה פעילת גרינפיס ג'אורג'יה הירסטי הנמצאת על הגשר מאתמול, "אני מלאת תודה לכל האקטיביסטים בים, הפעילים מקומיים בחוף ולגרינפיס באוויר. אנו קוראים ל"של" להישאר מחוץ לקוטב ולנשיא אובמה להורות על עצירת תכניות הקידוח".

בחודשים האחרונים התגברה פעולת מחאה רחבה במערב האוקייאנוס השקט שהולכת ומתרחבת לכיוון אלסקה. בחודש יוני, אקטיביסטים חמושים בקייאקים חסמו את אסדת הקידוח הראשונה של "של", המגיעה למשקל של 40 אלף טון, בעת יציאתה מסיאטל לכיוון אלסקה. זאת, לאחר שבחודש מאי אישר ממשל אובמה לתאגיד הנפט להתחיל בניסיונות קידוח בקוטב הצפוני במהלך הקיץ.

מזה שנים נאבק גרינפיס להצלת הקוטב הצפוני מפני קידוחי נפט ניסיוניים ובמטרה להכריז על הקוטב כשמורת טבע המיועדת למחקר בלבד. כזכור, עם הגעתו של הנשיא האמריקני לישראל במרץ 2013, טיפסו פעילי גרינפיס על גשר המיתרים בירושלים.

מנהל הקמפיינים של גרינפיס בישראל, ד"ר יונתן אייקנבאום, הזהיר כי "ניסיונות הקידוח עלולים להביא לאסון אקולוגי כמותו לא ראינו, גם לא בדליפת הנפט ההרסנית במפרץ מקסיקו. לא ניתן לתאגידי הענק להמשיך לנהוג בחוסר אחריות. בעולם שחווה שינויי אקלים קיצוניים, הנפט והגז של הקוטב הצפוני חייבים להישאר בקרקעית הים ולא להוסיף על פליטות גזי החממה. הקוטב הצפוני בעל השפעה מכרעת על האקלים ברחבי כדור הארץ, ועל הקהילה הבינלאומית להפוך אותו לשמורת טבע כדי לשמור עליו מפני פגיעה אנושה".